måndag, oktober 24, 2005

...och nu Augustnominering!

Idag tillkännagavs vilka titlar som nominerats för August-priset. Bland dem hittar vi bl a Per Gunnar Evander: I min ungdom speglade jag mig ofta!

Den kompletta listan:

Årets nominerade Skönlitteratur
I min ungdom speglade jag mig ofta - Per Gunnar Evander (Albert Bonniers Förlag)
Den amerikanska flickan - Monika Fagerholm (Albert Bonniers Förlag)
Simone de Beauvoirs hjärta - Ann-Marie Ljungberg (Alfabeta Bokförlag)
skymning:gryning - Lotta Lotass (Albert Bonniers Förlag)
Job - Kristian Lundberg (Brutus Östlings Bokförlag Symposion)
Gangsters - Klas Östergren (Albert Bonniers Förlag)

Årets nominerade Facklitteratur
Den nya kvinnostaden - Nina Burton (Albert Bonniers Förlag)
Ninas resa - Lena Einhorn (Bokförlaget Prisma)
Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna - Fjärilar: Dagfjärilar Upphovsmän: Claes U Eliasson, Nils Ryrholm, Ulf Gärdenfors, Martin Holmer och Karl Jilg
(ArtDatabanken, SLU)
I barnets hjärna - Hugo Lagercrantz (Bonnier Fakta)
Americanos - Magnus Linton (Bokförlaget Atlas)
Stockholm 1851 - Thomas von Vegesack (Norstedts Förlag)
Årets nominerade Barn- och ungdomslitteratur
Gummi-Lisa hittar hem - Anna Bengtsson (Alfabeta Bokförlag)
Näktergalens sång - Stefan Casta (Bokförlaget Opal)
Samurajsommar - Åke Edwardson (Rabén & Sjögren Bokförlag)
Eddie Bolander & jag - Bo R Holmberg och Katarina Strömgård (Rabén & Sjögren Bokförlag)
Dollans dagis - Barbro Lindgren och Eva Eriksson (Eriksson & Lindgren Bokförlag)
Vem är arg? - Stina Wirsén (Bonnier Carlsen Bokförlag)

Vinnarna utses den 5 november.
via: Svensk Bokhandel